سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تورم قوزک پا و پا

 

اگر به مدت طولانی مچ پا و پا متورم شده یا علائم دیگری دارید ، ممکن است نشانه مشکل جدی تر سلامتی باشد. امروز می خواهیم برخی از دلایل احتمالی تورم مچ پا و پا را برای شما بیان کنیم تا بتوانید مشکلات اولیه را در اوایل مشاهده کنید. تورم در مچ پا و پاها معمول است و معمولاً باعث ایجاد زنگ خطر نمی شود ، به خصوص اگر زیاد ایستاده اید یا راه رفته اید.


علل احتمالی تورم مچ پا و پا

عوارض ناشی از بارداری

کمی تورم در مچ پا و پا در دوران بارداری طبیعی است. اما تورم ناگهانی یا بیش از حد می تواند نشانه ای از پره اکلامپسی باشد. این یک وضعیت جدی است که معمولاً بعد از هفته بیستم شروع می شود که فشار خون شما بالا می رود و پروتئین زیادی در ادرار وجود دارد.

اگر تورم شدید دارید یا تورم همراه با علائم دیگری مانند درد شکم ، سردرد ، کاهش ادرار ، حالت تهوع ، استفراغ یا تغییر دید ، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آسیب دیدگی پا یا مچ پا

دلایل تورم مچ پا و پا: جراحات

به راحتی می توانید مضرات قوزک پا و پا را از بین ببرید. مچ پا های اسپری شایع ترین آنها هستند. آنها معمولاً زمانی اتفاق می افتند که شما یک قدم بد را برداشته اید و رباط ها که قوزک پا را خیلی دور نگه دارند.

برای کاهش تورم ناشی از آسیب دیدگی پا یا مچ پا ، باید استراحت کنید و روی قسمت آسیب دیده بدن خود پیاده روی نکنید. بنابراین ، از بسته‌های یخی استفاده کنید ، پا یا مچ پا را با یک باند فشاری بپیچید و پا را روی مدفوع یا بالش بلند کنید. اگر تورم و درد شدید است یا با درمان در خانه بهبود نمی یابد ، با پزشک خود مشورت کنید.

لنفودما

یکی دیگر از دلایل احتمالی تورم مچ پا و پا ، لنف ودم است. ناشی از ایجاد مایعات لنفاوی در بافت ها است. به دلیل وجود مشکل در سیستم لنفاوی یا برداشتن غدد لنفاوی می تواند رخ دهد.

لنف مایعی سرشار از پروتئین است. از طریق شبکه گسترده ای از رگ های خونی و مویرگ ها سفر می کند. غدد لنفاوی شما به عنوان یک فیلتر برای آن عمل می کنند ، هرگونه مواد ناخواسته مانند باکتری ها را به دام می اندازد و از بین می برد.

اگر مشکلی در عروق خونی یا غدد لنفاوی وجود داشته باشد ، می تواند مانع جریان صحیح این مایع شود. اگر آن را درمان نکنید ، این لنفاوی می تواند باعث بهبودی زخم شود و باعث ایجاد عفونت و تغییر شکل شود.

لنفادما بعد از رادیوتراپی یا برداشتن غدد لنفاوی در بیماران سرطانی شایع است. اگر تحت درمان سرطان قرار گرفته اید و تورم را تجربه کرده اید ، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

نارسایی وریدی

ورم

مچ پا و پا متورم اغلب علائم هشدار دهنده اولیه برای نارسایی وریدی است. این شرایطی است که خون کافی از رگها در پاها و پا به قلب نمی رسد. به طور معمول ، رگهای ما خون را با دریچه های یک طرفه به سمت بالا می چرخاند .

هنگامی که این دریچه ها آسیب دیده یا ضعیف می شوند ، خونی که از قلب پایین می رود در بافت نرم اندام تحتانی شما ، به خصوص مچ پا و پا قرار می گیرد. نارسایی مزمن وریدی می تواند منجر به تغییر در پوست ، زخم و عفونت شود. در صورت بروز علائم نارسایی وریدی ، باید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت

عفونتها یکی دیگر از دلایل شایع تورم مچ پا و پا می تواند نشانه عفونت باشد. مبتلایان به نوروپاتی دیابتی یا سایر مشکلات اعصاب پا ، خطر ابتلا به عفونت پا را دارند. اگر مبتلا به دیابت هستید ، مهم است که هر روز پای خود را معاینه کنید تا ببینید که آیا تاول دارند یا زخم دارند.

آسیب عصبی می تواند درد در پاهای شما را بی حس کند و ممکن است به زودی متوجه این مشکلات نشوید. اگر متوجه شدید که پایتان متورم شده است یا تاول به ظاهر آلوده شده است ، سریعاً با پزشک خود صحبت کنید.

لخته خون

لخته های خونی که در رگ های پا ایجاد می شوند می توانند جریان برگشتی خون از پاها به قلب را مسدود کنند. اگر این اتفاق بیفتد ، می تواند باعث تورم در مچ پا و پا شود. لخته های خون می توانند سطحی باشند (در رگها دقیقاً زیر پوست) یا عمیق (وضعیتی که به عنوان ترومبوز ورید عمقی شناخته می شود).

لخته های خون عمیق می توانند یک یا چند رگ اصلی را در پاها مسدود کنند. در صورت شکستن شل و سفر به قلب و ریه ها ، لخته ها به طور بالقوه می توانند کشنده باشند.

اگر در یک پا تورم دارید ، همراه با درد ، تب کم ، و احتمالاً تغییر رنگ آن پا ، فوراً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد که با داروهای ضد انعقاد معالجه شوید.

بیماری های قلبی ، کبدی یا کلیوی

در برخی موارد ، تورم نشان دهنده مشکل قلبی ، کبد یا بیماری کلیوی است . مچ پا که در شب متورم می شود ، می تواند نشانه ای از احتباس نمک و آب باشد که ناشی از نارسایی قلب سمت راست است.

بیماری کلیه همچنین می تواند باعث تورم مچ پا و پا شود. هنگامی که کلیه ها به درستی کار نکنند ، مایع می تواند در بدن ایجاد شود.

بیماری کبد می تواند بر تولید پروتئینی بنام آلبومین تأثیر بگذارد. این مانع از فرار خون از رگ های خونی به بافت اطراف می شود. تولید ناکافی آلبومین می تواند به از دست دادن مایعات منجر شود. این باعث می شود مایعات بیشتری در پاها و مچ پا یا حتی در شکم و قفسه سینه ایجاد شود.

اگر تورم شما با علائم دیگری مانند خستگی ، کاهش اشتها یا افزایش وزن همراه است ، سریعاً با پزشک صحبت کنید. اگر در تنفس مشکلی دارید ، اگر تنفس دردناک است ، یا احساس فشار یا وزنی روی قفسه سینه دارید ، به ER بروید.

عوارض جانبی دارو

بسیاری از داروها عوارض جانبی دارند که همچنین یکی از دلایل احتمالی تورم مچ پا و پا است. اگر شک دارید که این التهاب ممکن است به دلیل دارویی باشد که مصرف می کنید ، به پزشک خود مراجعه کنید.

در پایان روز ، ممکن است به خاطر دارویی ، ارزش مقابله با تورم را داشته باشد. اگر التهاب شدیدتر باشد ، ممکن است لازم باشد دوز را تغییر داده یا تغییر دهید.