سرطان دهان

 

پل های دندانی یا بریج

از بیماری های دهان و دندان می توان  به سرطان دهان اشاره نمود.

سرطان دهان شامل سرطان در قسمت های زیر است:

  • لثه ها
  • زبان
  • لب
  • گونه
  • کف دهان
  • کام و نرم کام

دندانپزشک معمولاً اولین شخصی است که سرطان دهان را تشخیص می دهد. مصرف دخانیات مانند سیگار کشیدن بزرگترین عامل خطر سرطان دهان است..

پیوند بین سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی

سلامت دهان و دندان در سالهای اخیر از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است ، زیرا محققان ارتباطی بین کاهش سلامت دهان و دندان و شرایط اساسی سیستمیک یافته اند.

 به نظر می رسد که یک دهان سالم می تواند به شما در حفظ یک بدن سالم کمک کند. طبق گفته پزشکان ، باکتریهای دهانی و التهاب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بیماری قلبی
  • اندوکاردیت یا التهاب غده قلب است
  • تولد زودرس
  • وزن کم هنگام تولد

باکتری ها می توانند از حفره دهان شما به سمت جریان خون شما پخش شده و باعث اندوکاردیت عفونی شوند.

 اندوکاردیت عفونی یک عفونت خطرناک در دریچه های قلب شما است. دندانپزشک شما ممکن است قبل از انجام هرگونه روش دندانپزشکی که می تواند باکتری های موجود در دهان شما را از بین ببرد ، آنتی بیوتیک را به عنوان یک پیشگیری توصیه کند.

درمان مشکلات دندانپزشکی و دهان

حتی اگر به خوبی از دندان های خود مراقبت کرده اید ، هنوز هم نیاز دارید که سالانه دو باربه دندان پزشک برای معاینه معمولی مراجعه کنید

. اگر علائم بیماری لثه ، عفونت یا سایر مشکلات نشان داده شود ، دندانپزشک شما درمان های دیگری را توصیه می کند.

پاکسازی

با یک تمیز کردن حرفه ای می توانید از پلاک هایی که هنگام مسواک زدن و نخ دندان از دست داده اید خلاص شوید.

 همچنین تارتار را از بین می برد . ( تارتار ماده ی معدنی تجمع یافته ای در زیر خط لثه است که می توان آن را به راحتی دید. شایعترین علامت تارتار باقی مانده های زرد یا قهوه ای رنگ بین دندان های جلوی پایین یا در امتداد خط لثه است.)

 این تمیز کردن ها معمولاً توسط یک متخصص بهداشت دندان انجام می شود. بعد از اینکه تمام تارتار از روی دندان شما خارج شد ، پزشک متخصص مسواک پرقدرت برای مسواک زدن دندان ها را توصیه می کند .

 این امر به دنبال نخ کشیدن و شستشو برای تمیزی انجام می شود.

درمانهای فلوراید

پس از تمیز کردن دندان ، دندانپزشک شما ممکن است برای کمک به مقابله با حفره ها ،به شما استفاده  از یک درمان فلوراید را توصیه کند.

 فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است. این می تواند به تقویت مینای دندان شما کمک کرده و آنها را در برابر باکتری ها و اسید مقاوم تر کند.

آنتی بیوتیک ها

اگر علائم عفونت لثه نشان داده شود  یا آبسه دندان داشته باشید که به دندانهای دیگر یا فک شما سرایت کرده باشد ، دندانپزشک شما ممکن است برای خلاص شدن از عفونت ؛ آنتی بیوتیک تجویز کند.

آنتی بیوتیک ممکن است به صورت شستشوی دهان ، ژل ، قرص خوراکی یا کپسول باشد.

 ژل آنتی بیوتیک موضعی نیز ممکن است در طول عمل جراحی روی دندانها یا لثه ها اعمال شود.

مراقبت از دندان ها

پر کننده ها

از پر کردن برای ترمیم حفره ، ترک یا سوراخ دندان استفاده می شود. دندانپزشک ابتدا از یک مته برای خارج کردن ناحیه آسیب دیده دندان استفاده کرده و سپس سوراخ را با برخی مواد مانند آمالگام یا کامپوزیت پر می کند.

استفاده ازتاج :

اگر بخش بزرگی از دندان شما به دلیل آسیب دیدگی نیاز به خارج یا از بین رفتن داشته باشد. دو نوع تاج وجود دارد:

 تاج ایمپلنت که بر روی کاشت قرار می گیرد ، و یک تاج معمولی که روی دندان طبیعی قرار می گیرد. هر دو نوع تاج شکافی را که دندان طبیعی شما ظاهر می شود پر می کند.

درزگیرهای دندان ، روکشهای محافظ نازکی هستند که روی دندانهای پشتی یا مولرها قرار می گیرند تا از بروز حفره جلوگیری کنند.

دندانپزشک ممکن است به محض مشاهده اولین مولر تقریباً در سن شش سالگی ، و در صورت رسیدن دومین گروه مولر در حدود 12 سالگی ، برای کودکانتان یک سیلانت توصیه می کند و درزگیرنده ها به راحتی کاربرد دارند و کاملاً بدون درد هستند.

عصب کشی

اگر پوسیدگی دندان به تمام راه های داخل عصب برسد ممکن است به کانال ریشه احتیاج داشته باشید. در طی کانال ریشه ، عصب برداشته می شود و با یک پر کردن ساخته شده از یک ماده سازگار ، معمولاً ترکیبی از یک ماده لاستیکی مانند گوتا پرچا و سیمان چسب جایگزین می شود.

پروبیوتیک

پروبیوتیک ها بیشتر به دلیل نقش آنها در سلامت گوارش شناخته شده اند ، اما تحقیقات جدید نشان داده است که باکتری های سالم ممکن است برای دندان ها و لثه های شما مفید باشند.

پروبیوتیک ها برای جلوگیری از پلاک و درمان بوی بد دهان نشان داده شده است. همچنین به جلوگیری از سرطان دهان و کاهش التهاب ناشی از بیماری لثه کمک می کند.

در حالی که آزمایشات بالینی در سطح بزرگتر هنوز هم برای اثبات اثربخشی آنها لازم است ، نتایج تا امروز امیدوار کننده بوده است. شما می توانید یک مکمل پروبیوتیک مصرف کرده یا غذاهای پر از باکتری های مفید مانند ماست ، کفیر و کیمچی مصرف کنید. از دیگر غذاهای محبوب پروبیوتیک می توان به  تمپه و میسو اشاره کرد.