سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری می تواند جدی باشد و منجر به شرایط یا بیماری های دیگر شود. به همین دلیل ، درک علائم و مراجعه به پزشک به محض ظهور ضروری است. عفونت ادراری در کودکان بسیار شایع است. به طور معمول ، این عفونت ها هنگام ورود باکتری ها به مجاری ادراری ، مثانه و کلیه ها انجام می شوند. لازم است به پزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود علائم هر چه سریعتر درمان را شروع کند. این مقاله دقیقاً توضیح می دهد که عفونت ادراری چیست و چگونه درمان می شود.

 


عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری (UTI) ناشی از وجود یا تکثیر میکروارگانیسم ها در اندام های ادراری است. اما عفونت ادراری بدون علائم نوع دیگری از عفونت به نام باکتریوری بدون علامت است.

به طور کلی ، UTI با مکانی که عفونت در آن قرار دارد ، مشخص می شود.

شایع ترین باکتری هایی که در کودکان به عفونت های ادراری مبتلا می شوند پروتئین ، کلبسیلا ، انتروباکتری ها ، استرپتوکوک ها و استافیلوکوکی ها هستند . در نوزادان نیز اغلب در بین سایر افراد به دلیل لیستریا مونوسیتوژنز و انتروکوک رخ می دهد.

متأسفانه ، UTI در کودکان مکرر است و می تواند دوباره رخ دهد . در واقع ، آنها ممکن است عوارض طولانی مدت ایجاد کنند. بنابراین ، دیدن یک پزشک متخصص اطفال و شروع هرچه سریعتر درمان برای جلوگیری از ابتلا به UTI به چیزی جدی تر یا طولانی مدت ، بسیار مهم است.

علائم UTI

عفونت ادراری کودکعلائم عفونت ادراری شامل تب ، ناراحتی عمومی و تکرر ادرار است.

به طور معمول ، علائم UTI بسته به سن کودک متفاوت است. در حقیقت ، تشخیص علائم در نوزادان یا کودکان زیر شش ماه دشوارتر است. اما علائم شایع شامل تب (معمولاً بالاتر از 37 درجه سانتیگراد) و ادرار دردناک است.

به طور کلی ، در اینجا برخی از رایج ترین علائم ذکر شده است:

  • درد ، خارش یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • تب
  • درد در ناحیه مثانه
  • بو ، ادرار ابری که حتی ممکن است حاوی خون باشد
  • تحریک پذیری و استفراغ
  • ناراحتی عمومی و لرز
  • نیاز مداوم به ادرار کردن ، حتی اگر تنها مقدار کمی ادرار وجود داشته باشد.

با این حال ، در مورد پیروملییت حاد - یا وقتی عفونت به کلیه ها می رسد - علائم معمولاً شدیدتر است. به عنوان مثال ، ممکن است موارد شدید تب ، خستگی ، عدم توانایی در خوردن غذا و استفراغ وجود داشته باشد.

عوارض

همچنین عفونت ادراری خطرات زیادی را به همراه دارد و عوارض بالقوه ای نیز به همراه دارد. برخی شامل موارد زیر است:

  • مشکلات دستگاه ادراری (مثلاً انسداد دستگاه یا مجرای ادراری)
  • ناهنجاری یا عوارض کلیوی
  • ریفلاکس Vesicoureteral ، که نوعی اختلال است و باعث جریان ادرار به کلیه ها و مجاری ادرار می شود.

پزشکان چگونه عفونت ادراری را در کودکان تشخیص می دهند؟

پزشک معاینه فیزیکی را انجام می دهد و همچنین آزمایش ادرار یا فرهنگ ادرار را انجام می دهد. به طور کلی ، تجزیه و تحلیل به متخصص این امکان را می دهد تا نوع عفونت را تعیین کند و بهترین روش درمانی را انتخاب کند.

نحوه تصمیم پزشک برای جمع آوری ادرار برای تجزیه و تحلیل بستگی به سن کودک دارد. در کودکان بزرگتر ، پزشک به سادگی از کودک می خواهد که در یک ظرف استریل ادرار کند. با این حال ، برای کودکان خردسال که هنوز پوشک پوشیده اند ، پزشکان معمولاً برای به دست آوردن نمونه از سوند استفاده می کنند.

عفونت ادراری در کودکان چگونه درمان می شود؟

آزمایش باکتریهاپس از تشخیص ، پزشک در مورد موثرترین درمان آنتی بیوتیکی برای کودک تصمیم خواهد گرفت.

UTI با آنتی بیوتیک درمان می شود. بعضی اوقات ، پزشک ممکن است بعد از انجام درمان ، آزمایش جدید ادرار را انجام دهد تا تأیید شود که عفونت به کلی از بین رفته است. این امر باعث می شود که عفونت دوباره ظاهر نشود یا در سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

در شدیدترین موارد UTI ، کودک ممکن است نیاز به بستری داشته باشد. این به خصوص اگر کودک کمتر از شش ماه باشد اگر عفونت در کلیه تأثیر داشته باشد یا کودک دچار کمبود آب شود.

توصیه هایی برای والدین

  • هنگامی که اولین علائم ظاهر می شود ، کودک باید برای تشخیص مناسب فوراً به پزشک مراجعه کند.
  • پس از تشخیص ، دستورالعمل ها و توصیه های پزشک را دنبال کنید و طبق توصیه پزشک آنتی بیوتیک ها را تجویز کنید.
  • تعداد دفعات مشاهده ادرار کودک را رعایت کنید . اگر افراد پیر زیادی برای صحبت کردن دارند ، از آنها بپرسید که هنگام ادرار چه احساسی دارند و آیا دردی احساس می کنند.
  • بگذارید کودک آب زیادی بنوشاند. از اجازه دادن آنها به نوشیدن نوشابه ، چای یا نوشیدنی های دیگر خودداری کنید. آنها باید به خوبی هیدراته شوند تا به بیرون آمدن عفونت از سیستم آنها کمک کنند.
  • در رابطه با پیشگیری ، برای کودکانی که هنوز پوشک پوشیده اند ، حتماً آنها را مرتباً عوض کنید تا به سلامت و تمیز بودن مجاری ادراری کودک کمک کند.
  • در کودکان بزرگتر که قبلاً خودشان به حمام می روند ، حتماً آنها را با قوانین و عادت های بهداشتی مناسب آموزش دهید. به عنوان مثال ، ما باید دختران را آموزش دهیم که همیشه خود را از جلو و عقب تمیز کنند ، بنابراین باکتری های ناحیه رکتوم وارد مجرای ادرار نمی شوند.
  • همچنین لباس زیر پنبه ای را انتخاب کنید و از مواد مصنوعی که باعث تعریق می شوند جلوگیری کنید.

در نتیجه ، عفونت ادراری معمولاً خفیف است و به راحتی با آنتی بیوتیک قابل درمان است .

با این وجود ، اگر سوالی دارید ، همیشه باید برای بهترین گزینه یا مشاوره با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید. همچنین ، به یاد داشته باشید که در اوایل کودک عادت های بهداشتی خوبی را القا کنید.